Twan Jonkers: 06 40 56 73 88 info@venlogezond.nl

SUSAN BOWERMAN
MS, RD, CSSD, CSOWM, FAND, 
Senior Director, Worldwide Nutrition Education and Training, Herbalife Nutrition.

Niet genoeg fruit, groenten of zuivelproducten eten? Je bent niet alleen en misschien mis je een paar belangrijke voedingsstoffen.

Het zou geen verrassing moeten zijn dat de vitaminen en mineralen die vaak in veel diëten ontbreken dezelfde zijn die overvloedig aanwezig zijn in fruit, groenten en zuivelproducten. Eet je genoeg om aan je behoeften voor deze vijf voedingsstoffen te voldoen?

Foliumzuur

Waarom u het nodig hebt: foliumzuur – of folaat, de vorm waarin het in voedingsmiddelen voorkomt – is een van de acht B-vitamines die nodig zijn voor de productie en het onderhoud van cellen, vooral tijdens perioden van snelle celgroei. Foliumzuur wordt ook gebruikt om genetisch materiaal te produceren, evenals rode bloedcellen, die helpen zuurstof door het lichaam te transporteren.

Waar je het vindt: deze vitamine is overvloedig aanwezig in groene bladgroenten. Je vindt ook foliumzuur in asperges, broccoli, avocado en citrusvruchten, evenals noten en bonen.

 

Vitamine A

Waarom je het nodig hebt: Een belangrijke functie van vitamine A is het ondersteunen van een goed zicht. Het is een kritieke speler in de transmissie van elektrische signalen van het oog naar de hersenen. Vitamine A ondersteunt ook de gezondheid van de huid en slijmvliezen, die fungeren als barrières tegen infecties. Het ondersteunt ook de voortplantings- en immuunsysteemfunctie.

Waar je het vindt: de meeste mensen krijgen het grootste deel van hun vitamine A in de vorm van bèta-caroteen. Het lichaam kan bèta-caroteen gemakkelijk omzetten in de actieve vorm van vitamine A. Beta-caroteen wordt aangetroffen in veel kleurrijke voedingsmiddelen, waaronder wortelen, perziken, abrikozen, papaja, zoete aardappelen, bladgroenten en broccoli.

 

Calcium

Waarom je het nodig hebt: Calcium is het meest voorkomende mineraal in het lichaam en bijna alles is opgeslagen in je botten en tanden. Calcium speelt een rol bij spiercontractie en helpt bij het reguleren van uw hartslag, en het helpt cellen in uw zenuwstelsel om met elkaar te communiceren.

Waar je het vindt: hoewel de meeste mensen eerst naar zuivelproducten kijken – en ze zijn de rijkste bronnen van calcium – kun je het ook vinden in groene bladgroenten, tofu, bonen en amandelen.

Vitamine D

Waarom je het nodig hebt: Vitamine D stimuleert de opname van calcium en fosfor uit het spijsverteringskanaal, dus het is van vitaal belang om het lichaam te helpen bij het vormen en onderhouden van gezonde tanden en botten, waar deze mineralen worden opgeslagen. Vitamine D is ook nodig voor een goede spierfunctie en het ondersteunt de activiteit van het immuunsysteem.

Waar je het vindt: Vitamine D wordt ook wel de “zonnevitamine” genoemd, omdat het lichaam in staat is om deze vitamine in de huid te produceren wanneer deze wordt blootgesteld aan voldoende zonlicht. Veel mensen hebben echter mogelijk onvoldoende blootstelling aan de zon vanwege vele factoren, waaronder leefstijl of gebruik van zonnebrandcrème, om voldoende hoeveelheden te produceren. Er zijn slechts een paar natuurlijke voedselbronnen van vitamine D. De primaire zijn vette vis, eidooiers en lever, daarom kan melk een waardevolle bron zijn.

 

Kalium

Waarom u het nodig hebt: Kalium helpt het centrale zenuwstelsel zijn impulsen door het lichaam te sturen, het helpt ook om een ​​gezonde bloeddruk te behouden en helpt u om efficiënt energie uit uw voedsel te halen. En al je spieren, inclusief je hartspier, hebben kalium nodig om goed samen te trekken.

Waar je het vindt: fruit en groenten zijn geladen met kalium. De beste fruitbronnen zijn bananen, avocado’s, abrikozen, citrusvruchten en aardbeien. De hoogste kaliumgroenten zijn tomaten, wortelen, spinazie en broccoli. Melk, samen met calcium en vitamine D, is ook een goede bron van kalium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.