Twan Jonkers: 06 40 56 73 88 info@venlogezond.nl

Hoe kan ik leren meer water te drinken?

Hoe kun je leren meer water te drinken

– Maak er een gewoonte van om op pad te gaan met een drinkfles met water. Het liefst een rvs-fles of glazen fles, want plastic kan schadelijke stoffen bevatten zoals BPA. Een slimme truc om meer water te drinken is door grote drinkflessen te gebruiken. Je drinkt dan automatisch meer of maak er een “gewoonte” van: NA ELKE PLAS EEN GLAS

-Begin de dag met een glas water. Zelf drink ik bij het opstaan, nog voor het ontbijt, een of twee volle glazen water. Dan begin je de dag meteen al gehydrateerd. In de nacht verlies je namelijk via zweet en ademhaling veel vocht. Je zult dan vanzelf merken dat je een uur later naar het toilet moet, na het toilet bezoek was je je handen en neem je een glas water, zo wordt water drinken verdeeld over de dag een gewoonte.

– Zet een kan water op je bureau of werkplek. Automatisch ga je dan meer drinken dan je van plan was.

– Maak je water lekkerder met fruit, groente en kruiden:

  • Limoen + munt
  • Appelschijfjes + kaneelstokjes
  • Citroenschijfjes + munt
  • Cranberries + limoenschijfjes
  • Lavendel
  • Sinaasappel + steranijs
  • Komkommerschijfjes + dille
  • Grapefruit + rozemarijn
  • Mandarijn + basilicum

– Maak zelf gezonde waterijsjes. Zo krijg je op een verkoelende manier meer vocht binnen.

– Zorg voor variatie. Drink dus niet alleen water, maar ook thee. Je zou ook kunnen denken aan een groentesapje.  bestel  in een restaurant een fles water met bubbels, dat is dan toch net iets specialer. Water uit de kraan is hier in Nederland prima.

– Drink na elk kopje koffie of een glas wijn altijd een glas water. De meeste mensen hebben hier ook behoefte aan, vandaar dat veel goede restaurants al standaard een glas water meeserveren bij een espresso of glas rode wijn. Vraag anders gewoon om een glas gewoon water.

– Houd eens bij hoeveel vocht je op een dag drinkt. Grote kans dat je schrikt.   Er zijn speciale apps zoals  om je waterconsumptie vast te leggen.

– Neem een alcoholvrij of alcoholarm biertje. Dranken tot 2% alcohol vullen vocht aan, daarboven onttrekken ze vocht aan het lichaam .

– Eet voedsel dat rijk is aan vocht, zoals een watermeloen, aardbeien, sinaasappels, komkommer, selderij of tomaten.

Water drinken bij ouderen 

Zeker bij ouderen zie je vaak dat ze te weinig water drinken, ze denken er niet aan, vinden het lastig omdat ze dan te vaak naar het toilet moeten, drinken veel koffie met suiker en iets erbij, juist deze doelgroep is erbij gebaat om goed te blijven drinken. Dus heb je ouders en grootouders zie er op toe dat ze voldoende blijven drinken ( zeker met warm weer )

Frisdrank als dorstlesser
Als we onvoldoende water in ons lichaam hebben, begint dorst op te spelen. Dit is een heel betrouwbaar systeem . Er zijn mensen die bij dorst kiezen voor suikerrijke drank als frisdrank. Dit zijn hypertone dranken die juist vocht onttrekken aan het lichaam. Het is beter om te kiezen voor water of thee  Bij sommige oudere mensen werkt het dorstgevoel niet goed meer, zij moeten nog bewuster letten op hun waterinname .

Hoeveel water moet je drinken?
Ik hanteer altijd een liter water per 30 kilogram lichaamsgewicht. Het hangt namelijk af van vele factoren. Als het warm is of als je veel sport, verlies je veel vocht via zweet en dat moet dan weer aangevuld worden. Ook kun je veel vocht tot je nemen via vast voedsel zoals fruit. Stel je eet veel soep, dan heb je ook weer minder vocht nodig. Als je klein bent, heb je ook weer minder vocht nodig. Het beste lijkt het om naar je lichaam te leren luisteren en hier gehoor aan te geven.

Niet hoe vaak, maar hoeveel
In de natuur delen verschillende dieren dezelfde wateren zoals plassen en vijvers. Dit gaat prima, omdat ze allemaal aan bulkdrinken doen: ze drinken voldoende water tot ze helemaal vol zitten en verlaten dan de oever. Onze honden en katten drinken ook een paar keer per dag tot ze vol zitten. Wetenschappers vermoeden dat het beter is om enkele keren per dag flink wat te drinken, dan doorlopend te nippen . Ze noemen dit intermittent drinking. Het lijkt erop dat ons neurale en hormonale systeem hierop is ingesteld.

Drinken bij het eten
Als je wat water drinkt bij het eten, past het lichaam de afgifte van enzymen hierop aan . Vloeibare delen verlaten de maag sneller, maar de vaste delen blijven ongeveer even lang in de maag . Sterke drank heeft een negatieve invloed op de afgifte van speeksel, terwijl bier en wijn dat niet hebben . In speeksel zitten veel enzymen en die hebben we nodig om voedsel af te kunnen breken. Het lijkt erop dat dit proces met wat water zelfs iets beter gaat, omdat enzymen water nodig hebben om zich te transporteren.

Afvallen door water?
Mensen die een beetje water drinken voor de maaltijd zitten eerder vol.  Meer water drinken kan het metabolisme (de verbranding van energie) 24 uur lang verhogen, wat ook afvallen in de hand werkt . Dit geldt helemaal voor koud water. Wetenschappers hebben ook onderzocht wat de beste watertemperatuur is om je lichaam weer te hydrateren: het blijkt 16 graden Celsius te zijn.

Te veel water
Je kunt ook te veel water drinken, waardoor de balans van mineralen in het bloed verstoord kan raken. Te veel water drinken komt nog wel eens voor onder sporters, dit komt omdat er te weinig elektrolyten en mineralen worden aan gevuld waardoor het lichaam te weinig vocht vast houdt en er een soort dehydratie ontstaat, een goed aanvulling is een goed sportdrank bijvoorbeeld de CR7 van Christiano Ronaldo.

Te weinig water is dus zeker niet goed, maar een teveel ook niet.

Wil jij meer weten hoe jij je vocht balans kunt verbeteren? Vraag dan  een GRATIS Fitcheck aan bij een van onze coaches van Team Venlogezond

Chella Jonkers

VENLOGEZOND biedt complete leefstijl en beweeg programma’s aan om een gezonde actieve leefstijl te bevorderen voor iedereen die iets wil verbeteren aan zijn leefstijl

Meer verhalen over de ervaring van mensen die de Herbalife producten gebruiken?

Ervaringen en verhalen van tevreden Herbalife klanten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *